NÁVSÍ Říká, že si hraje. Fotografka z Návsí kouzlí nejen s historickými manuálními objektivy, které dává dohromady s digitální technikou, ale pracuje i s tajemným světlem. Zachycuje na snímcích vlnové délky, které jsou jinak lidskému oku neviditelné.

„Přitahuje mě infračervená fotografie. Inspiroval mě moment, kdy manžel pomocí termovize měřil tepelné úniky a závady. Nejdříve jsem si však pro infračervené světlo musela upravit fotoaparát,“ říká Lucie Brychcyová, která je členkou jablunkovského fotoklubu i českotěšínského Zvonku.

Na její výstavu nazvanou Krása je v každém z nás se můžete zajít podívat ještě do 8. února do JACKi. Žena se celkově věnuje světlu. Hledá cesty, jak jej zachytit jinak, nově, neobvykle. A u infračervené fotografie ještě podotkne „snově“.

Něco se musí vyndat, něco vyměnit.

Ne každému je dána technická zručnost. Lucie ji dostala darem. Nejdříve si přístroje pro snímání infračerveného spektra upravovala sama. S tím, aby fungoval autofokuss místo filtru, jí pomohl odborník.

Nyní už si ví rady, stejně jako v situaci, kdy vymění objektiv z analogu na digitální fotoaparát. Názorně předvádí, co se z něj musí vyndat a co nasadit, aby to fungovalo.

Kultovní objektiv 85 mm.

V tomto případě nefunguje clona, objektiv šteluji ručně. Musím se v tom případě obejít i bez stabilizace. Nicméně nedávno se mi podařilo sehnat kultovní objektiv 85 mm. Fotografie na výstavě jsou prakticky skoro všechny vyfocené s ním. Je těžší, ale kreativnější, skvělý na portréty a jak já ráda říkám, také na blbosti,“ vysvětluje Brychcyová.

Mezitím se pochlubí historickou raritou. Fotoaparátem Altix z roku 1952, který je stále funkční.

Oči jako zombie

Infračervené snímky jsou nejlepší ve slunný den. Pokaždé přemýšlím, který materiál nejlépe odráží světlo a který ho propouští. Je to vlastně dobrodružství. Když takto snímám člověka, má lehce prosvícenou vrchní vrstvu kůže a jemnější vrásky. Na druhé straně musí mít zavřené oči, protože by vypadaly jako oči zombie,“ popisuje fotografka.

Novodobé digitální fotoaparáty mají v sobě zabudovaný filtr, který zabraňuje proniknutí infračerveného záření na čip a tím pádem toto světlo není na výsledné fotografii viditelné. Analogové fotoaparáty tento filtr nemají, je ale potřeba pro zachycení infra záření použít speciální citlivý film a samozřejmě filtr.

Zajímavou alternativou je velmi tmavě červený filtr. Může být trvale nasazený na objektivu, lze přes něj pohodlně zaostřovat a komponovat. Propouští pouze velmi malou část viditelného spektra, je však perfektně propustný pro IR záření.

Zdrojem infračerveného záření jsou tělesa s vysokou teplotou, případně speciální výbojky či diody. Také podstatně lépe než světlo prochází zakaleným prostředím, například mlhou, což našlo uplatnění v meteorologii nebo ve vojenské technice.

Malý soukromý fotoateliér.
Hrátky s bokehem.

Komentáře