REGION Jednomu je zima, druhému je prima a naopak. Jak praví rčení: Není na světě člověk ten, aby vyhověl lidem všem. A platí to i v autobusech. Reagujeme na email čtenáře, který si stěžoval, že autobusy na Třinecku a Jablunkovsku špatně topí. Není jediný.
Podobně lamentují někteří lidé, dojíždějící do železáren. Sice chápou, že cestou na ranní chvíli trvá, než se vůz zahřeje a řidič kvůli nim nebude vstávat o hodinu dřív, ale chladem se prý často třepou i z ranní směny nebo na odpolední.
„Nejhorší je, když celý ztvrdlý zimou vylezu z autobusu a ještě mě čeká kilometr domů sněhem. Paradoxně se však občas stane, že je uvnitř naopak přetopeno. Málokdy se jede, jak se říká, na pohodu,“ zmínil jeden z werkových.
Na stejný problém poukazoval před časem i Robert Niedoba z Bukovce s tím, že navíc na něj ještě z klimatizace kapává voda.
Vyzkoušeli jsme si neplánovaně dva autobusy. Jeden z Třince do Návsí a druhý z Návsí do Bukovce minulou neděli k večeru. Možná v ten den s námi zrovna cestoval děda Mrazík, ale je fakt, že v nich byla zima.
Mnozí cestující se domnívají, že za to může plynový pohon autobusů, že když ještě jezdily staré na naftu, problém s teplotou nebyl.
Nastavená je dvacítka
Jak vysvětlil Oldřich Holubář, ředitel ČSAD Vsetín, v autobusech jsou termostaty, které udržují teplotu na 20 stupňů Celsia.
„Je to určitý kompromis vzhledem k předchozím stížnostem cestujících na přetopená vozidla a z toho vyplývající nutnosti si za jízdy sundávat kabáty. Hovoříme o kompromisu, protože ze zkušeností víme, že pocitovou teplotu vnímá každý cestující jinak, jednomu je zima a druhému naopak teplo,“ uvádí Holubář.
Dodává, že řidič autobusu nemůže za jízdy teplotu v prostoru autobusu nijak vyhodnotit. Z tohoto důvodu doporučuje cestujícím, kteří mají pocit zimy, či naopak horka, zajít na zastávce za řidičem a dohodnout se na případné úpravě.
„Nastavená teplota se pak ve vozidle udržuje automaticky, tzv. nezávislým topením. Prostor ohřívají radiátory od chladicí kapaliny. Každé vozidlo má i nezávislé topení, které se automaticky zapíná při poklesu teploty chladící kapaliny, a to v závislosti na nastavené teplotě na termostatu,“ vysvětluje dále Holubář.
Za ochlazení vnitřku autobusu může nejen otvírání dveří na zastávkách, ale i prostoje. To znamená, že některé spoje třeba hodinu či půl hodiny stojí, než vyjedou na trasu. Holubář ještě podotkl, že s autobusy na plyn z hlediska topení mají naopak pozitivnější zkušenosti oproti topení naftovému.
Jana